De basis voor je online zichtbaarheid….

Je hebt je coachopleiding net afgerond… je werkt nog bij je baas maar hebt al jaren de ambitie om nu eindelijk een eigen bedrijf te starten….
je bent al begonnen met ondernemen maar pfffff… wat doe je het eerst en wat het laatst… je ziet door de bomen het bos niet meer… je bent al 4 jaar bezig, maar gaat er nu eindelijk serieus werk van maken….
Hoe zorg je dat je gevonden wordt….

Klantgesprekken geven mij altijd waanzinnig veel inspiratie voor nieuwsbrieven.

Deze blog is speciaal voor degene die nog aan een website moet beginnen of voor degene die zegt: “Ik heb nog nooit een klant gekregen via mijn site ….”
Ik heb hieronder speciaal voor jou een checklist gemaakt. Echt super handig en waardevol!
Je kunt deze checklist gebruiken bij de selectie van een webbouwer of ter voorbereiding van het hele proces.
Maar ook om te kijken of je huidige website wel aan alle eisen van deze tijd voldoet.

Het ontwerp:

  • Is je doelgroep en belofte direct duidelijk? Denk aan de 2-secondenregel?
  • Is je belangrijkste aanbod goed in beeld en makkelijk te vinden?
  • Is er aandacht voor jou persoonlijk, leert de lezer jouw kennen?
  • Is je website uitnodigend voor de juiste doelgroep?
  • Klopt de sfeer van de website met de sfeer van je bedrijf?
  • Is je website overzichtelijk, rustig en is er weinig ruis?

Content:

  • Is alles wat op je de website staat, relevant voor je ideale klant?
  • Maak je gebruik van titels en tussenkoppen?
  • Zijn de teksten kort, krachtig en makkelijk leesbaar?
  • Is de tekst foutloos?
  • Communiceer je in de taal van je doelgroep?

Contact:

  • Zijn je contactgegevens actueel en duidelijk zichtbaar?
  • Staan er contactgegevens op de homepagina?
  • Is er een duidelijke omschrijving van hoe het bedrijf te bereiken is?

Beeldmateriaal:

  • Gebruik je beeldmateriaal dat inspeelt op emoties die passen bij de tekst?
  • Is er een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen?
  • Staan er video’s op?
  • Is je beeldmateriaal sfeervol, goed van kwaliteit en staan er blije mensen op?

Gebruiksvriendelijkheid:

  • Heeft de website een logische indeling waardoor de lezer niet hoeft te zoeken?
  • Is er een logische menustructuur?
  • Laden alle onderdelen op je website snel, binnen 2 á 3 seconden?
  • Is je website responsive? Dus ook goed leesbaar op mobiele apparaten en tablets?
  • Werken alle linkjes?
  • Staan er linkjes bij de tekst die verwijzen naar andere artikelen die hierop aansluiten?
  • Is er een formulier om makkelijk vragen te stellen?
  • Staan er veel gestelde vragen met antwoorden op je website?

Om leads en verkopen te bevorderen:

  • Ziet de bezoeker direct hoe ze iets kunnen boeken, kopen of een afspraak maken?
  • Gebruik je social media knoppen en klikken ze door naar jouw pagina’s?
  • Is het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief goed vindbaar?
  • Heb je een gratis weggever?
  • Staan er recensies op de website?
  • Is je onderscheidend vermogen duidelijk in beeld?
  • Is er een call-to-action knop op iedere pagina dat past bij het doel?
  • Reageer je op reacties, bedank je voor reacties en blijf je altijd positief?
  • Staan er logo’s,  keurmerken of onderscheidingen van organisaties waarbij je bent aangesloten op de website?

Om goed gevonden te worden:

  • Gebruik je social sharing knoppen om het delen makkelijker te maken?
  • Verwijs je zelf actief naar jouw artikelen via social media en je nieuwsbrief?
  • Staat er een goede seo-plugin op je website (Yoast)?
  • Gebruik je de juiste sleutelwoorden in je tekst?
  • Staan de juiste sleutelwoorden in de titels en tussenkoppen?
  • Werk met meta-tags en titels-tags
  • Werk je met tags en categorieën voor elke pagina, artikel of foto op de website.

Indien van toepassing:

  • Zijn de openingstijden in één oogopslag zichtbaar?
  • Is er een aantrekkelijk overzicht van wat er in de omgeving te doen is?
  • Is de toegankelijkheid ten aanzien van mindervalide helder?
  • Is de agenda up-to-date?
  • Beveiliging, rechten en plichten
  • Is de website goed beveiligd?
  • Maak je regelmatig back-ups?
  • Heb je een gebruikersnaam en wachtwoord wat niet voor de hand liggend is?
  • Staan de algemene voorwaarden op de site, als je die hebt?
  • Staan er copyrights op de site?
  • Is er een cookiemelding als je gebruik maakt van Google Analytics?
  • Zijn de contact- en bedrijfsgegevens correct en compleet?

En tot slot.. wat je niet ziet maar wel moet weten:

  • Heb je een doel voor iedere pagina en ieder artikel?
  • Kan je alles waarmaken wat er op je website staat?
  • Controleer je de basis van de website tenminste twee keer per jaar?

Deze checklist en het daadwerkelijk aan de slag gaan met je website is een onderdeel van de training: Klanten Vinden & Verbinden

Komt dit voor jou precies op het juiste moment… Aarzel dan vooral niet ..

Succesvolle groeten,

Jolanda

>
Scroll naar boven