proberen als ondernemer

De “probeerstand” ondernemer

Als trainer en coach spreek ik veel ondernemers. Het heeft me altijd mateloos geboeid, hoe het komt dat sommige ondernemers zo succesvol zijn en anderen niet. Volgens mij is het vrij eenvoudig. In mijn komende blogs neem ik steeds een ander type ondernemer onder de loop. Vier, om precies te zijn. Ik begin met de “probeerstand”ondernemer.

Wat bedoel ik daarmee?

De ondernemer die in de probeerstand staat, is er één van het drukke soort. Hij of zij besteedt veel tijd aan zijn of haar bedrijf. Pakt van alles op, netwerkt zich een slag in de rondte. Laat marketingactiviteiten vaak aan het toeval over en sjouwt Open-coffees en andere netwerkbijeenkomsten af. Zet nieuwe acties op touw, werkt met verschillende mensen samen en probeert van alles uit. Geeft vaak ook heel veel weg. Kan maar weinig facturen schrijven. Te weinig declarabele uren dus. De ondernemer van dit  “soort” stelt me de volgende vragen:

  • Op welk moment bepaal ik dat een potentiële klant moet gaat betalen voor mijn diensten?
  • Ik vind het lastig dat moment aan te geven.
  • Hoe blijf ik in beeld bij mijn netwerk?
  • Hoe haal ik meer rendement uit mijn bestaande klantenkring?
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik niet steeds het idee heb opnieuw te moeten beginnen?

Mijn advies voor de “probeerstand” ondernemer is de volgende:

Maak een plan

En zorg dat je een antwoord formuleert op de volgende vragen:

  • Waarom doe jij wat je doet?
  • Wie is je doelgroep?
  • Welk aanbod heb je?
  • Tegen welke prijs?
    Waarom koopt iemand bij jou? Of waarom juist niet?
  • Kies op welke manier je in contact wilt komen met je doelgroep…
  • … En in contact blijft

En vooral: Maak een jaarkalender met activiteiten en tussenstappen als stok achter de deur.

Herken jij jezelf in deze “probeerstand” ondernemer? En zie je er tegenop om een plan te maken? Ik help je graag. Ik kijk uit naar je e-mail.

>
Scroll naar boven