Een nieuwe gewoonte in 10 kleine stappen

Herken je dat? Vol enthousiasme heb je een cursus of workshop gevolgd. Je hebt nieuwe kennis opgedaan. Je voelt je geïnspireerd en kunt niet wachten de nieuwe vaardigheden om te zetten in resultaat. De eerste paar dagen dat je de nieuwe routine inzet hou je het prima vol. Je vindt het leuk en krijgt steeds nieuwe ideeën. Maar na die eerste dagen raak je toch afgeleid en besteed je steeds minder tijd aan je nieuwe vaardigheden. De oude routine sluipt er heel langzaam weer in. Na een paar weken probeer je weer eens wat op te pakken, maar het gaat nu niet meer zo makkelijk. Je valt weer terug in je oude gewoontes en bent eigenlijk terug bij af.

Zonde van de tijd, energie en geld die je in de cursus geïnvesteerd had. Toch?
Maar het is ook zo jammer van alle mogelijkheden en resultaten die je had kunnen behalen.

Toch is dit heel herkenbaar. Het gebeurt zo vaak en bij iedereen. In de afgelopen jaren deed Dorine het zelf ook regelmatig. Zij wil graag haar ervaring hierin met je delen:

“Een paar jaar geleden ben ik voor het eerst bij een Business Bootcamp van Open Circles Academie geweest. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Samen met honderden andere ondernemers deed ik enthousiast mee aan het stampvolle programma van twee dagen. Ik luisterde vol interesse. Ik maakte notities, raakte geïnspireerd, herkende mezelf in de vele voorbeelden die we gepresenteerd kregen, deed volop mee tijdens de oefeningen, opdrachten en netwerkmomenten. Ik gaf me zelfs over aan de uitbundige Amerikaanse taferelen: dansen op de stoelen, oefeningen om wakker en geconcentreerd te blijven, juichen, springen, elkaar bemoedigend toespreken, en ga zo maar door.
In het begin was ik nog van mijn stuk gebracht toen de zakenman waar ik net zo beleefd mee had staan praten, nu op zijn stoel stond te dansen. Het ene moment vertelde hij me dat hij hier was om zijn jaaromzet van 2 miljoen naar 10 miljoen te brengen, het volgende moment stond hij met z’n billen te schudden, te springen en voluit te lachen op zijn stoel. Heel bijzonder.
Maar het werkte aanstekelijk. Ik deed steeds enthousiaster mee en na een tijdje begreep ik waarom ze dit deden. Het was heerlijk om de energie te voelen. Je werd er inderdaad wakker van, maar ook de reserves naar anderen toe verdwenen als sneeuw voor de zon. Het werd makkelijker me open te stellen, anderen te vertellen over mezelf, over wat ik deed, wie mijn doelgroep was en wat mijn ideeën waren. Ik verteld wat mijn sterke en zwakke punten waren, wat ik toe nu toe bereikt had, wat ik nog wilde bereiken en wat ik daarvoor nodig had. We inspireerden en hielpen elkaar. We stuurden de juiste mensen op elkaars pad. We luisterden, lachten en deelden lief en leed. Met onbekende ondernemers. Die uit alle hoeken van het land kwamen, allerlei verschillende achtergronden handen en in de meest uiteenlopende branches werkten.

In de week na de Business Bootcamp voelde ik me energiek en geïnspireerd. Ik kreeg het ene idee na het andere. Ik zocht contact via internet met ondernemers die ik daar had ontmoet. Deed de oefeningen die ik had geleerd. Ik volgde braaf de lessen over de meeste succesvolle ondernemers ter wereld op: ik ging op tijd naar bed, kwam er vroeg weer uit. Nam me voor meer water te drinken en 2 keer per week te gaan sporten. De televisie werd mijn grootste vijand, ik haalde non-fictie boeken op in de bibliotheek, beschreef mijn doelen tot in de detail en verkleinde mijn doelgroep tot ik een gigantische vis in een kleine vijver had gevonden.

Binnen één week paste ik mijn LinkedIn profiel aan, nam mijn Facebookpagina op de schop, werkte aan mijn website, bedacht duizend-en-één onderwerpen om over te bloggen (maar schreef er geen enkele op), startte mijn eerste nieuwsbrief campagne op…

En toen hield het op.

Halverwege het proces werd ik afgeleid, zag ik door de bomen het bos niet meer en kon ik niet meer kiezen wat ik het eerst of het laatst zou doen. Ze hadden ons nog zo gewaarschuwd: kleine stapjes tegelijk nemen. Niet alles in een keer willen veranderen. Stap voor stap. Maar ja, je bent zo enthousiast na zo’n trainingsweekend. Je wil dan zo graag! Na een paar weken was ik het grootste deel alweer vergeten. Ging ik weer tegen middernacht naar bed, werkte ik ’s avonds weer veel te lang door, waardoor ik ’s morgens m’n bed niet uit te branden was. Ik had nog niet 1 keer gesport en kwam ik aan het eind van de dag tot de ontdekking dat ik niet alleen geen water had gedronken, maar dat m’n eerste kopje koffie van die dag ook nog steeds onaangeroerd op het bureau stond.

Na de tweede Business Bootcamp, een klein jaartje later, deed ik precies hetzelfde.”

Kleine stappen
Alles tegelijk veranderen, omdat je het nu eenmaal zo graag wil, werkt gewoon niet. We hebben nu eenmaal meer tijd nodig om nieuwe gewoontes aan te leren. Door het met kleine stappen toe te passen en houden we het veel langer vol.

Niets doen en niets veranderen, brengt je uiteindelijk ook helemaal niets. Ik weet nu niet wat jij precies nodig hebt om succesvoller te zijn, dat kan voor iedereen anders zijn. Ik weet wel dat elke voortuitgang, elke verandering, een groeiproces is. En ik gun het je zo om die verandering niet alleen in te zetten, maar ook vol te houden, op de lange termijn.

Precies daarom hebben we er voor gekozen onze Training Van Gezocht naar Gezien over 7 dagdelen en over een periode van een paar maanden te verdelen. Je krijgt op donderdag- of vrijdagmorgen les. Daarnaast krijg je opdrachten mee voor thuis. Deze keer bieden we zelfs ook de mogelijkheid om ’s middags in groepsverband je opdrachten uit te werken, te brainstormen en al je vragen te stellen. Je hebt een stok achter de deur.

Support van anderen
De kans is groot dat je het ook nog eens allemaal alleen doet, zoals de meeste zzp’ers. Maar we hebben allemaal zo nu en dan supporters nodig, andere ondernemers om mee te sparen, te reflecteren en om elkaar te helpen.

We starten onze training met een kleine groep: minimaal 6, maximaal 12 personen. Omdat we voldoende tijd en ruimte willen hebben om ieders ervaringen, dromen en doelen te horen. Om elkaar tips te geven, vragen te stellen, uit te dagen, te inspireren en motiveren. Tussen de lessen door houden de cursisten elkaar en ons op de hoogte van de vorderingen via een besloten Facebookgroep.

De training leert je op een frisse manier naar je online marketing te kijken. Heel concreet gaan we:

  • je website met elkaar analyseren en kijken waar verbeterpunten liggen.
  • naar je social media kijken. Waar liggen voor jou de grootste kansen? En hoe pak je dat dan aan? Dat gaan we uitzoeken en uitwerken. Op Facebook gaan we tijdens de training wat uitgebreider in, maar bijna alle kanalen komen aan bod.
  • werken aan een nieuwsbrief campagne. Aan de hand van het gratis mailingprogramma MailChimp. Je kunt hierna zelf een succesvolle nieuwsbrief opstellen en deze met een aantal eenvoudige handelingen steeds aanpassen om opnieuw te gebruiken.

Maar voor we met online marketing beginnen zetten we de rode draad voor je communicatie op: waarom je doet wat je doet, wie je ideale klant is en wat je beste aanbod is. En uiteraard werken we daarna aan een marketingplan en -kalender dat bij jou en jouw bedrijf past.

Met kleine stappen tegelijk gaan we werken naar het uiteindelijke doel van deze training:

Met plezier werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Dat je gevonden, gezien en herkend wordt door jouw ideale klant. Dat je marketingwerkzaamheden leuk zijn, een vaste structuur, een doel én resultaat hebben.

Heb jij dat nodig? Schrijf je dan nu in voor onze training.

Om je alvast een eindje op weg te helpen vind je hier een eenvoudig stappenplan om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren: Een nieuwe gewoonte in 10 kleine stappen.
Je kunt dit op de computer doen. Maar je mag het ook met pen en papier doen. Persoonlijk vind ik dat laatste fijner werken voor dit soort opdrachten. Maar het kost je wel meer tijd.

  1. Maak een lijstje van alle dingen die jij wilt veranderen in het komende jaar. Mocht je de lijst hebben geschreven met pen en papier, knip dan alle items een voor een uit.
  2. Stel prioriteiten. Maak eerst groepen van de items: heeft het met elkaar te maken, volgt de een de ander op? Sorteer ze vervolgens in de juiste volgorde. De belangrijkste komt bovenaan en zo werk je naar beneden. Nummeren mag ook, daarbij is één de belangrijkste.
  3. Start met de bovenste prioriteit. De rest laat je even liggen. Schrijf op waarom je dit wil veranderen? Beschrijf de situatie zoals die nu is, waarom je dat niet prettig vindt en waar je naar toe wilt werken.
  4. Hak deze verandering in kleine stukjes. Maak er dus kleine stappen van. De eerste stap is zo klein mogelijk.
  5. Kijk hoe je deze verandering zo plezierig mogelijk kunt maken. Op een manier die bij jou past en prettig voelt.
  6. Start meteen met toepassen, vandaag nog. Stel het niet uit en oefen elke dag.
  7. Deel je voorgenomen verandering met anderen. Met je partner, een broer of zus, vriend of vriendin, een sparringpartner of je ondernemerscoach. Vertel waarom je het doet, waar je naar wilt werken en vraag of ze je willen steunen. Misschien willen ze zelfs wel meedoen!
  8. Kijk na een week wat je resultaat is tot nu toe. Wat hebben deze kleine stapjes je gebracht? Vind je het nog moeilijk, ga dan toch door zoals je deed of kijk hoe je het jezelf nog iets makkelijker kunt maken. Ging het je juist te makkelijk af, maak de stap dan wat groter. Bouw het proces zo steeds verder op. Evalueer eerst wekelijks en daarna om de paar weken.
  9. Op een gegeven moment is de verandering een gewoonte geworden en dat moment mag je best even vieren. Kijk hoever je bent gekomen en gun jezelf een feestje! Beloon jezelf met iets leuks, lekkers, moois of gezelligs.
  10. Start met de tweede verandering op je lijstje, als de eerst je gemakkelijk af gaat. Zo ook met de derde of vierde verandering. Dat kan na een week, een paar weken of een paar maanden zijn. Gun jezelf die tijd. Probeer het niet te forceren. Zoek naar een manier die past bij jouw situatie.

Een voorbeeld: Je verlangt ernaar meer vakboeken te gaan lezen, omdat je je kennis wil vergroten.
Je doel kan zijn: iedere twee weken een vakboek uitlezen. Dat is best pittig als je bijna nooit leest. Maar het is zeker haalbaar. Het zal je lukken door het rustig op te bouwen. Je moet het dus eerst wat tijd geven.

Maak een lijst van de boeken die je wilt gaan lezen. Haal alleen het belangrijkste boek van je lijst in huis. Kies een vast moment op de dag en een fijne plek om te gaan zitten, waar je even niet gestoord kunt worden.

Start met één bladzijde per dag. Eén enkele bladzijde is altijd haalbaar. Start je met één hoofdstuk per dag, dan is de kans groot dat je dit niet iedere dag voor elkaar krijgt. Je doel moet dagelijks haalbaar zijn om het vol te houden. Na die ene bladzijde mag best je meer lezen, als je daar zin in hebt. Maar het hoeft dan niet, je doel voor die dag is gehaald.

Na een week kan je over gaan naar 2, 3 of 4 bladzijden. Na een maand lees je een hoofdstuk en zo bouw je het op. Tot het dagelijks lezen een gewoonte is. Ongetwijfeld dat je dan iedere week of twee weken een vakboek uit kunt lezen.

Succesvolle groeten,
Dorine en Jolanda

E-mail: info@jolandawicherson.nl
Telnr: 06 28842006

>
Scroll naar boven